Z jakich części składa się trzypunktowy układ zawieszenia?
Wysoka użyteczność ciągników rolniczych wynika z możliwości podłączania do nich szerokiej gamy sprzętu transportowego, uprawowego i służącego do obsługi zielonek oraz hodowli zwierzęcej, a także wykonywania prac gospodarczych. Mechanizmem, który ułatwia podczepianie różnych urządzeń, jest trzypunktowy układ zawieszenia określany także skrótem TUZ. Jest on zainstalowany w tylnej części ciągnika i pozwala na obsługę maszyn o rozmaitej masie i zapotrzebowaniu na moc. Przekonajmy się, z jakich elementów jest zbudowany TUZ, sprawdźmy, jak działa i zobaczmy, w jaki sposób się z niego korzysta.
Jaka jest budowa i działanie trzypunktowego układu zawieszenia?
Trzypunktowy układ zawieszenia składa się z centralnego stałego punktu mocowania, nazywanego łącznikiem górnym, a także dwóch ruchomych cięgien dolnych, które są umieszczone symetrycznie poniżej łącznika. Są one zamocowane do ramy ciągnika i znajdują się na wspólnej osi, a jednocześnie są połączone mechanicznie przy pomocy cięgien z siłownikiem podłączonym do układu hydraulicznego ciągnika, dzięki czemu mogą być unoszone albo opuszczane. W zależności od konkretnej konstrukcji siłownik obsługujący TUZ może być jednostronny i opadać pod wpływem ciężaru albo dwustronny, co pozwala na bardziej precyzyjne sterownie jego położeniem w obu kierunkach.
Jak korzysta się z trzypunktowego układu zawieszenia?
Podłączanie używanego osprzętu do ciągnika za pośrednictwem TUZ, jest możliwe dzięki umieszczeniu zaczepu na łączniku górnym oraz podpięciu cięgien dolnych do punktów montażowych znajdujących się na urządzeniu. W nowoczesnych konstrukcjach cięgna są wyposażone w haki z zapadkami, co daje możliwość agregowania wyposażenia z ciągnikiem bez pomocy drugiej osoby czy konieczności opuszczania kabiny przez operatora.