Jak działają automatyczne zaczepy transportowe?

ciągnik na polu

Ciągniki rolnicze są wykorzystywane jako maszyny służące do napędzania współpracujących z nimi urządzeń, które mogą być przez nie holowane, a także podczepiane do ich układów WOM albo podłączane do zamontowanych w nich systemów hydrauliki siłowej. W większości przypadków kluczowe znaczenie będzie miało szybkie i bezpieczne sprzęganie ciągnika i jego oprzyrządowania, niezależnie od funkcji, jaką ma ono realizować. Rozwiązaniem, które pozwala na usprawnienie tego procesu, jest korzystanie z odpowiednich zaczepów automatycznych. Przekonajmy się, co można zyskać dzięki ich stosowaniu, a także sprawdźmy, na jakiej zasadzie działają.

 

Co trzeba wiedzieć o zaczepach automatycznych?

Ciągnik, który został połączony z osprzętem posiadającym własne koła jezdne, musi posiadać zaczep, który będzie gwarantował przenoszenie powstających obciążeń, a także dawał możliwość swobodnego manewrowania, w tym poruszania się całego zestawu w trudnych warunkach terenowych. Niezwykle istotna okaże się jednak też swoboda podłączania ciągniętego urządzenia. W klasycznych konstrukcjach do zabezpieczania sprzęgu używane były specjalne sworznie przekładane przez otwór po założeniu zakończenia dyszla na bolec. W zaczepach automatycznych funkcja ta jest realizowana samoczynnie. Kierowca ciągnika musi nakierować pojazd tak, by elementy się do siebie zbliżyły, a po tym, jak oczko dyszla lub zamontowana na nim czasza wywrze nacisk na znajdujący się w zaczepie spust, nastąpi automatyczne zablokowanie połączenia.

 

Co daje korzystanie z zaczepu automatycznego?

Dzięki zaczepowi automatycznemu nie ma potrzeby wchodzenia między podłączane urządzenia a ciągnik w celu manualnego zablokowania połączenia, co znacznie podnosi bezpieczeństwo, ponieważ tego rodzaju zdarzenia często prowadzą do wypadku.

Lider w dziedzinie

zaczepów dla rolnictwa